Veelgestelde vragen

Over OVMiles

Wat is OVMiles?

OVMiles is een initiatief van de RET. Samen met 34 partners in de regio Rotterdam, bieden wij reizigers de mogelijkheid om met hun OV-chipkaart gratis te sparen voor kortingen en leuke extra’s

Hoe werkt OVMiles?

OVMiles beloont je voor de kilometers die je met het openbaar vervoer van de RET maakt. Het is heel simpel. Meld je hier aan en koppel je OV-chipkaart. Vanaf dat moment spaar je automatisch Miles als je reist met het openbaar vervoer en in- en uitcheckt binnen het vervoersgebied van de RET.

Zijn er kosten aan OVMiles verbonden?

Nee, meedoen aan OVMiles is helemaal gratis. Om Miles te sparen, betaal je de kilometers die je reist met het openbaar vervoer van de RET natuurlijk wel zelf.

Waarom heeft de RET OVMiles geïntroduceerd?

De RET wil goed openbaar vervoer aanbieden door haar reizigers snel en comfortabel van A naar B te brengen, maar wil daarnaast ook sociale verbinder zijn tussen de stad en haar inwoners. Met OVMiles krijgen reizigers de kans om nog meer uit het openbaar vervoer te halen. Tegelijkertijd ontdekken ze de regio Rotterdam en leren ze nieuwe plekjes en mensen kennen. Door het openbaar vervoer te gebruiken, ervaren reizigers het gemak en comfort van het reizen met de RET. De RET doet dit alles in samenwerking met verschillende ondernemers uit de regio, die als deelnemende partners helpen om OVMiles mogelijk te maken.

Wie kunnen er meedoen aan OVMiles?

Iedereen met een plastic OV-chipkaart kan meedoen aan OVMiles. Het maakt daarbij niet uit of het een persoonlijke of een anonieme kaart is. Je moet wel ouder zijn dan 12 jaar om te kunnen sparen. Kinderen tussen de 12 en 16 jaar hebben toestemming nodig van hun ouders.

Welke partners doen mee aan OVMiles?

Op deze pagina vind je een overzicht van alle partners van OVMiles. ‘Like’ jouw favoriete partner(s), dan houden we je op de hoogte van de nieuwste acties.

Waar vind ik de RET Servicepunten?

Bij de RET Servicepunten vind je ook OVMiles-kaartlezers. Je vindt ze op station Rotterdam Centraal, Metrostation Beurs, Metrostation Spijkenisse en Metrostation Zuidplein. Je kunt hier terecht bij vragen over OVMiles en verschillende services.

Voor een overzicht van de openingstijden kijk je hier.

Op de hoogte van de nieuwste acties?

OVMiles-partners komen regelmatig met nieuwe acties. We houden je daar natuurlijk van op de hoogte via de website, Facebook en Instagram van OVMiles. Maar ook via de mail! We versturen maandelijks een nieuwsbrief of we mailen je persoonlijk met belangrijk nieuws over OVMiles of je account. 

Je kunt hier je contactvoorkeuren wijzigen.

Gespaarde Miles per reis inzien?

Gespaarde Miles per reis inzien?

Om je privacy te beschermen, zijn je gespaarde Miles per reis niet direct zichtbaar. Vanaf het moment dat je je eerste actie bij een kaartlezer van OVMiles hebt verzilverd, kun je dit wel inzien, onder ‘Mijn OVMiles’ in je account.

Account aanmaken/verwijderen

Hoe meld ik me aan voor OVMiles?

Je kunt in 3 stappen sparen met OVMiles:
1.    Houd je OV-chipkaart bij de hand
2.    Maak hier een gratis OVMiles-account aan.
3.    Reis met de RET en spaar voor kortingen en leuke extra’s.

Om je gereisde kilometers bij te kunnen houden, hebben we het kaartnummer nodig van de OV-chipkaart(en) waarmee je wilt sparen. Tijdens het aanmaken van je account voer je daarom het nummer in dat op je OV-chipkaart staat. Vervolgens ontvang je een e-mail, waarin we je vragen je e-mailadres te bevestigen. Daarna kun je beginnen met het sparen van Miles.

Meerdere OV-chipkaarten?

Let op: op een account kun je met maximaal 6 OV-chipkaarten tegelijk sparen.

Waarom kan ik 6 OV-chipkaarten toevoegen?

Wat is er nou leuker dan samen Miles sparen? Stel, je wilt met het hele gezin of je vriendengroep sparen: voeg dan meerdere OV-chipkaarten toe. Je kunt er maximaal 6 toevoegen per OVMiles-account. Zo bereik je sneller je spaardoel en kun je eerder van leuke acties profiteren! Let op: je kunt maandelijks per account (en dus niet per OV-chipkaart) maximaal 200 Miles sparen met reizen. Het saldo per account kan overigens maximaal 2.500 Miles bedragen. Je spaart pas weer verder als je Miles besteed hebt.

Hoe verwijder ik mijn account?

Log in op ovmiles.nl, ga naar 'Mijn OVMiles' en klik op 'Mijn Profiel'. In het menu aan de rechterkant klik je vervolgens op ‘Account opzeggen’. Let op: als je je account verwijdert, komen al je Miles te vervallen.

Blijft mijn account altijd bestaan?

Nee. Als lid van OVMiles moet je minimaal 1x per jaar reizen met het openbaar vervoer van de RET. Doe je dit niet, dan wordt je account op inactief gezet en heb je geen toegang meer tot je account. Reis je met het openbaar vervoer van de RET binnen 6 maanden nadat je status op inactief is gesteld, dan gaat je account automatisch weer op actief. Anders wordt je account, inclusief de gespaarde Miles, verwijderd.

Miles sparen

Hoe spaar ik Miles?

Je kunt op 6 manieren Miles sparen:

1. Reizen met de RET
Je spaart 1 Mile* met iedere kilometer die je reist met bus, tram of metro van de RET. Reizen met andere vervoerders (zoals Connexxion en NS) tellen dus niet mee.
* Op sommige momenten kun je dubbele Miles sparen door te reizen met de RET. We laten je via de website en social media kanalen weten wanneer!

2. Beoordeling of vragenlijst
Als je van een actie gebruik hebt gemaakt, sturen we je een e-mail om te vragen wat je van de actie vond. Met het invullen van de beoordeling of vragenlijst verdien je 20 Miles.

3. Profiel aanvullen
Geef jouw voorkeuren door via Mijn Profiel en verdien 30 Miles.

4. Actie delen via social media
Deel een actie van een partner via Facebook of Twitter en verdien 20 Miles (maximaal 1x per maand).

5. BonusMiles
OVMiles-partners kunnen je via een kaartje of e-mail een actiecode geven. Deze actiecode is BonusMiles waard!

6. Cadeautje!
Op je verjaardag hebben we een leuke verrassing voor je.

Hoeveel Miles kan ik maximaal sparen?

Je kunt maandelijks maximaal 200 Miles sparen met reizen, ook als je meerdere OV-chipkaarten op 1 account hebt. Heb je de 200 bereikt? Dan spaar je de volgende kalendermaand weer verder door te reizen. De Miles die je verdient met opties 2, 3, 4, 5 en 7 (hierboven genoemd onder het item 'Hoe spaar ik Miles?') staan hier los van. Je kunt dus in een maand best 250 Miles verdienen.

Het maximale saldo per account is 2.500 Miles. Heb je meerdere OV-chipkaarten op 1 account, dan spaar je samen tot maximaal 2.500 Miles. Zodra je dit hebt bereikt, ontvang je een e-mail en worden er geen Miles meer bijgeschreven. Pas als je Miles hebt besteed, wordt het sparen hervat.

Hoe snel worden mijn gespaarde Miles bijgeschreven?

Gespaarde Miles worden meestal de volgende dag na de gemaakte reis - en uiterlijk binnen een week - bijgeschreven op je OVMiles-account. Heb je geen of onvoldoende Miles ontvangen? Neem contact met ons op via ovmiles@ret.nl, dan helpen we je verder.

Wat is 1 Mile waard?

Miles hebben een symbolische waarde en zijn niet in te ruilen voor geld. Wat je krijgt voor een bepaald aantal Miles is afhankelijk van de waarde van de actie en wordt bepaald door de betreffende partner.

Kan ik gespaarde Miles koppelen aan een andere OV-chipkaart?

Ja. Je hoeft alleen maar een nieuwe OV-chipkaart toe te voegen aan je account en de oude OV-chipkaart te verwijderen. Al je gespaarde Miles worden automatisch in je OVMiles-account bewaard. Je kunt maximaal 6 verschillende kaartnummers aan dit account koppelen. Al deze kaarten sparen dus Miles voor jouw account. Mocht je een zevende kaartnummer aan je account willen toevoegen, dan moet je eerst een ander kaartnummer verwijderen.

Ik heb meer gereisd dan er Miles zijn bijgeschreven, hoe kan dat?

Dit kan meerdere oorzaken hebben:

1. Je hebt het maximale aantal van 200 Miles per maand bereikt. Je ziet de reizen wel terug in je account maar er worden geen Miles bijgeschreven (zie meer onder ‘Hoeveel Miles kan ik maximaal sparen?’).

2. Misschien zijn je ritgegevens nog niet bijgewerkt. Miles worden meestal binnen een dag bijgeschreven, maar het kan tot een week na de rit duren. Tip: kijk in je account bij ‘Mijn Miles’ en klik bij je bijgeschreven Miles op het zwarte pijltje om de specificatie te zien. Zo zie je welke Miles voor welke rit (met de datum van de rit) zijn bijgeschreven.

Kan je je gespaarde Miles per reis niet inzien? Kijk hier hoe je daar toegang toe krijgt.

Privacy

Wat gebeurt er met mijn persoonlijke gegevens?

OVMiles gaat zorgvuldig om met je persoonlijke gegevens. Je leest meer over hoe wij omgaan met jouw gegevens in het Privacystatement.

Wat houdt het verstrekken van mijn OV-chipkaart-identificatie in?

Bij deelname aan OVMiles geef je akkoord op het verstrekken van je OV-chipkaart-identificatie door Trans Link Systems, ten behoeve van het loyaliteitsprogramma OVMiles van de RET. Dit houdt in dat Trans Link Systems (TLS) het interne kaartnummer (chip-id), dat bij het op jouw kaart(en) afgedrukte nummer(s) (engraved-id) hoort, verstrekt aan de RET. TLS verstrekt geen naam, adres, woonplaats of andere gegevens. Indien je niet langer akkoord gaat met het verstrekken van je OV-chipkaart-identificatie, kun je je kaart(en) verwijderen. Je kunt dan alleen geen gebruik meer maken van OVMiles.

Miles inwisselen

Wat kan ik doen met de Miles die ik heb gespaard?

Je kunt je gespaarde Miles op 2 manieren inwisselen bij een van de OVMiles-partners:

1. Vooraf bestellen. Via de website van OVMiles bestel je een coupon voor een actie. Deze coupon wordt aan je OV-chipkaart gekoppeld en kan verzilverd worden door je OV-chipkaart voor de kaartlezer bij de OVMiles-partner te houden. Het kan zijn dat je moet reserveren voor de actie. Lees daarom de voorwaarden goed door voordat je van de actie gebruik maakt.

2. Direct besteden. Voor sommige acties hoef je niet eerst een coupon te bestellen. Je kunt je Miles direct op locatie besteden. Bij je besteding wordt automatisch het exacte aantal Miles van je account afgeschreven, als je je OV-chipkaart voor de kaartlezer houdt. Let op: je kunt geen negatief saldo hebben. Meer Miles besteden dan je hebt gespaard, is dus niet mogelijk.
 
OV-check
Sommige OVMiles-partners kunnen je ook voordeel bieden als je maximaal 3 uur voor je bij de partner aankomt met het openbaar vervoer van de RET reist. Dit heet de OV-check. De OV-check staat los van het aantal Miles dat je gespaard hebt. Door je OV-chipkaart voor de kaartlezer te houden, toon je aan dat je met het openbaar vervoer gereisd hebt, waarna je jouw voordeel krijgt. Het is dus heel belangrijk om in- en uit te checken, anders herkent de kaartlezer jouw reis niet.

Mijn Profiel

Hoe kan ik mijn profiel aanpassen op de mobiele site?

Je kunt je profiel alleen aanpassen via de desktop-versie van de website.

Ik wil niet dat mijn profielfoto zichtbaar is op de website. Hoe stel ik dat in?

Log in op ovmiles.nl, ga naar 'Mijn OVMiles', klik op ‘Mijn Profiel’ en ga in het linker menu naar ‘Persoonlijke gegevens’. Hier kun je aanvinken dat je profielfoto niet getoond mag worden op de website van OVMiles.

Hoe stel ik een nieuwe profielfoto in?

Log in op ovmiles.nl, ga naar 'Mijn OVMiles' en klik op de blauwe pijl naast je profielfoto. Je krijgt nu een pop-upvenster te zien waarin je een nieuwe foto kunt uploaden.

Waar vind ik Mijn Miles op de mobiele site?

Je kunt 'Mijn Miles' en het overzicht van je transacties, alleen op de desktop-versie van de website bekijken.

Coupons

Wat is het verschil tussen een PDF-coupon en een coupon op mijn OV-chipkaart?

Als je via ovmiles.nl een coupon bestelt, krijg je in de meeste gevallen een coupon die aan je OV-chipkaart is gekoppeld. Deze verzilver je door op locatie bij de partner je OV-chipkaart voor de kaartlezer te houden. Het kan zijn dat je eerst moet reserveren om van de actie gebruik te maken. Lees daarom eerst de voorwaarden goed door. Deze staan in de beschrijving van de coupon onder ‘Bestellingen’ in Mijn OVMiles. 

Als er geen kaartlezer aanwezig is bij de partner (bijvoorbeeld omdat er geen internetverbinding mogelijk is) dan krijg je een PDF-coupon. Deze neem je geprint mee naar de partner. Het kan zijn dat je eerst moet reserveren om van de actie gebruik te maken. Lees daarom eerst de voorwaarden goed door. Deze staan op de coupon zelf.

Waarom staat mijn coupon op 'niet actief'?

Sommige partners hebben verschillende acties tegelijkertijd lopen. De kaartlezer kan echter maar één actie tegelijk herkennen. Dus op het moment dat je bij 1 partner coupons hebt besteld voor verschillende acties, staat de coupon die je het laatst hebt besteld automatisch op ‘actief’. De rest staat op ‘niet actief’ maar kun je handmatig activeren via ‘Mijn OVMiles’, door op ‘Activeren’ te klikken in je bestellingenoverzicht. 

Een voorbeeld: Bij de Euromast heb je vandaag een coupon besteld voor een gratis drankje. Maar gisteren had je ook al een coupon besteld voor een rondleiding. Als je nu je OV-chipkaart voor de kaartlezer van de Euromast houdt, kun je de coupon voor het gratis drankje verzilveren, want deze staat op ‘actief’. Wil je juist die rondleiding verzilveren, dan activeer je die coupon eerst bij ‘Mijn OVMiles’. Wil je ze allebei? Dat kan ook. Want zodra je je coupon voor het gratis drankje hebt verzilverd, springt de coupon voor de rondleiding (de eerstvolgende in de rij) automatisch op ‘actief’.

Gelden de actievoorwaarden van coupons per OV-chipkaart of per account?

De actievoorwaarden gelden per account. 

Een voorbeeld: Bij een actie staat vermeld ‘Je mag maximaal 1x gebruik maken van de actie’. Dan geldt dit per account, ongeacht het aantal OV-chipkaarten dat aan het account gekoppeld is.

Status

Wat betekenen de statussen Brons, Zilver en Goud?

Hoe meer kilometers je reist, hoe hoger je status wordt. En hoe hoger je status, hoe meer deuren OVMiles voor je opent. Zo heb je met de status Zilver 2 keer en met de status Goud 3 keer meer winkans bij winacties. Ook worden de acties soms aangevuld met exclusieve extra’s.

Wanneer krijg ik een hogere status?

Iedereen die zich aanmeldt bij OVMiles begint met de status Brons

Je bereikt status Zilver als je 3.000 kilometer hebt gereisd vanaf het moment dat je een OVMiles-account hebt aangemaakt. Om deze status te behouden moet je minimaal 60 Miles per maand sparen. Haal je dit 2 maanden achter elkaar niet, dan ga je terug naar status Brons. Ben je terug in status Brons dan moet je eerst 500 kilometer reizen om weer de status Zilver te behalen.

Je bereikt status Goud als je 6.000 kilometer hebt gereisd vanaf het moment dat je een OVMiles-account hebt aangemaakt. Om deze status te behouden moet je minimaal 90 Miles per maand sparen. Haal je dit 2 maanden achter elkaar niet, dan ga je terug naar status Zilver. Ben je terug in status Zilver dan moet je eerst 500 kilometer reizen om weer de status Goud te behalen.

Heeft het maximum van 200 Miles invloed op mijn status?

Nee, ook als je aan het maximum van 200 Miles per maand zit (gespaard met reizen) tellen de kilometers die je daarna aflegt nog steeds mee voor een hogere status.

Kan ik in mijn OVMiles-account zien hoeveel kilometers ik in totaal heb gereisd?

Het is helaas niet mogelijk om het totaal aantal gereisde kilometers te tonen in een OVMiles-account. Het aantal kilometers per reis houden we natuurlijk wel voor je bij, zodat we de juiste status kunnen toekennen.

Meldingen

Wat is de algemene nieuwsbrief?

Via de maandelijkse algemene nieuwsbrief houdt OVMiles je op de hoogte van het laatste nieuws, kersverse acties en leuke tips en weetjes. We sturen soms ook een nieuwsbrief met een speciaal thema.

Wat zijn persoonlijke e-mails?

Persoonlijke e-mails krijg je op verschillende momenten. Zo krijg je, nadat je een coupon hebt verzilverd, een mail waarin we je vragen om een korte vragenlijst in te vullen of een beoordeling te geven in ruil voor extra Miles. En op je verjaardag krijg je natuurlijk ook post.

Wat is de actiemail?

Elke maand staat in de actiemail een andere partner centraal. Je leest in deze speciale nieuwsbrief bijvoorbeeld de laatste nieuwtjes, een leuk interview of wat de nieuwe acties van de partner zijn.

Wil je je e-mailvoorkeuren aanpassen?

Log in op ovmiles.nl, ga naar 'Mijn OVMiles' en klik op 'Mijn Profiel'. Als je vervolgens in het linker menu op 'Meldingen' klikt kun je je voorkeuren aanpassen.

Ik wil geen mails meer ontvangen. Hoe schrijf ik mij uit?

Log in op ovmiles.nl, ga naar 'Mijn OVMiles' en klik op 'Mijn Profiel'. Als je vervolgens in het linker menu op 'Meldingen' klikt kun je je uitschrijven voor de nieuwsbrieven.

Let op: als je je uitschrijft voor de nieuwsbrief, schrijf je je ook uit voor de persoonlijke e-mails en de actiemails.

OV-chipkaart

Hoe kan ik een of meer OV-chipkaarten toevoegen of verwijderen?

Om een OV-chipkaart toe te voegen of te verwijderen ga je naar de desktop-versie van de website.

Ga als volgt te werk:
- Log in op www.ovmiles.nl.
- Ga naar ‘Mijn OVMiles’ (rechts bovenaan de startpagina).
- Klik op ‘Mijn Profiel’.
- Klik op 'OV-chipkaarten'.

Wil je een OV-chipkaart toevoegen: klik op 'Voeg een nieuwe OV-chipkaart toe', vul het betreffende OV-chipkaartnummer in en klik op 'OV-chipkaart toevoegen'. Wil je een OV-chipkaart verwijderen? Klik dan op het rode kruisje.

Ik heb meerdere OV-chipkaarten aan mijn account gekoppeld, kan ik dan ook meer Miles sparen?

Nee, je kunt met reizen maandelijks maximaal 200 Miles sparen per account. Het maximale saldo van het account is 2.500 Miles, ook als je meerdere OV-chipkaarten op 1 account hebt.

Mijn OV-chipkaart is kwijt of gestolen. Wat moet ik doen?

We raden je aan om je OV-chipkaart zo snel mogelijk te blokkeren. Heb je je kaart geblokkeerd? Verwijder hem dan uit je OVMiles-account door in te loggen op ovmiles.nl. Ga vervolgens naar 'Mijn OVMiles' en klik op 'Mijn Profiel'. Als je dan in het linker menu op 'OV-chipkaarten' klikt kun je je oude OV-chipkaart verwijderen uit je overzicht.

Gelukkig lopen je gespaarde Miles geen gevaar, want die staan op je OVMiles-account en niet op je OV-chipkaart. Omdat jij als enige in bezit bent van de inloggegevens voor OVMiles kan niemand anders iets bestellen met jouw Miles. Om verder te kunnen sparen, voeg je het kaartnummer van je nieuwe OV-chipkaart toe en activeer je OVMiles op je nieuwe OV-chipkaart via één van de activatiepunten.

Ik heb een nieuwe OV-chipkaart omdat de oude verlopen is, wat moet ik nu doen?

Log in op ovmiles.nl, ga naar 'Mijn OVMiles' en klik op 'Mijn Profiel'. Als je vervolgens in het linker menu op 'OV-chipkaarten' klikt kun je je nieuwe OV-chipkaart toevoegen aan je account en je verlopen OV-chipkaart verwijderen.

BonusMiles

Hoe verzilver ik mijn actiecode voor BonusMiles?

Je kunt op 2 manieren BonusMiles cadeau krijgen: via een kaartje met een actiecode of via een e-mail van een OVMiles-partner. In het laatste geval neemt de partner contact met je op en krijg je per e-mail een actiecode die je in je account op ovmiles.nl kunt invoeren. 

De actiecode invoeren doe je als volgt:

1. Log in op ovmiles.nl en ga naar 'Mijn OVMiles'.
2. Nu zie je rechts een scherm waar je je actiecode kunt invoeren.
3. Voer de actiecode in en klik op ‘Versturen’.
4. Als de actiecode correct is, worden je BonusMiles automatisch aan je saldo toegevoegd.

Let op! Het is niet mogelijk om via de mobiele site een actiecode voor BonusMiles in te voeren.

Beoordeling & Vragenlijst

Wanneer ontvang ik een beoordelingsmail of vragenlijst?

Als je van een actie gebruik hebt gemaakt, sturen we je een e-mail om te vragen wat je van de actie vond. Met het invullen van de beoordeling of vragenlijst verdien je 20 Miles.

Wat zijn de huisregels voor het plaatsen van een beoordeling?

  • Een beoordeling is bedoeld om je mening over, of ervaring met een actie met andere OVMiles-leden te delen.
  • Vragen die via een beoordeling geplaatst zijn, kunnen door OVMiles worden beantwoord. Vragen of slechte ervaringen kun je ook doorgeven via ovmiles@ret.nl, Team OVMiles geeft je zo snel mogelijk antwoord.
  • Beoordelingen met persoonlijke gegevens, scheldwoorden en grove of kwetsende taal worden verwijderd.
  • Reacties die over andere zaken gaan dan waar de beoordeling voor bedoeld is, worden verwijderd.

Ik heb een beoordeling geplaatst, maar zie deze niet terug op de website. Hoe kan dat?

Voordat je beoordeling wordt geplaatst op de pagina van de actie, bekijkt OVMiles of het bericht voldoet aan de huisregels. Na goedkeuring van OVMiles wordt de beoordeling geplaatst. Beoordelingen zijn alleen zichtbaar als je ingelogd bent.

Ik heb een beoordeling of vragenlijst ingevuld, maar geen Miles ontvangen. Hoe kan dat?

Je ontvangt alleen BonusMiles als je je beoordeling hebt geplaatst via de link in de e-mail die je van ons ontvangt, nadat je gebruik hebt gemaakt van een actie. Je ontvangt geen BonusMiles als je via de website een beoordeling plaatst.

Heb je een beoordeling of vragenlijst ingevuld via de link in onze e-mail en toch geen Miles ontvangen? Stuur dan een e-mail naar ovmiles@ret.nl. Dan zoeken wij het voor je uit.

naar boven